tisdag 2 juni 2015

Cherbourg, 30 maj - 2 juni

Jag har nu varit tre hela dagar i Cherbourg. Idag är det tisdag 2 juni. En dag hade jag tänkt stanna här, men hårda vindar och regn har hindrat mig från att fortsätta. Tiden har jag använt till att läsa, reparera revet till storseglet, tvätta kläder och mig själv samt storhandla på Carrefour.
Carrefour är hittills den enda stormarknad jag hittat, närmast jämförbar med Ica Maxi. Matutbudet är enormt. Exempelvis hittade jag minst 50 varianter av rökt lax i en hylla. Priserna är nog i nivå med de svenska. Undantaget är bröd, som verkar vara billigare. 

Att äta en enkel lunch, typ dagens lunch, på restaurang är dyrare än i Sverige. Däremot är det nog billigare att äta en fin trerättersmiddag, billigaste varianten ligger på ca 150 kr exklusive vin och dricks. De här uppgifterna är baserade på mina mycket begränsade erfarenheter och gäller bara för de orter jag har besökt. Orter, som i de flesta fall är populära bland turisterna.
S-G och hans bror Gunnar har nog andra erfarenheter från sina resor i inlandet.
Befästning på en av pirerna, bombad i 2:a världskriget
Cherbourg, som ligger på halvön Contentin, har världens största redd (vattenområdet innaför pirarna). Under 2:a värlskriget var Cherbourg en av tyskarnas viktigaste hamnar och hela halvöns norra del var kraftigt befäst och de allierade intog staden från landsidan istället. Innan dess hade tyskarna förstört hamnen, vilket bl a försvårade de allierades bränsleförsörjning, eftersom man tänkt använda hamnen för detta.
Cherbourg är också känd för musikalfilmen Paraplyerna i Cherbourg

6 kommentarer:

  1. Mina restaurangerfarenheter från Charente å Charente- Maritime (cognacsdistriktet) säger mig att menyerna alltid är prisvärda. Lunch : 12-13 euro för 2-3 rätter, inkl. 25 cl. vin. Vilket jag tycker är helt ok jämfört med Sthlms. innerstad. Middagarna är som i Sverige naturligtvis mycket beroende på vilken klass det är på restaurangen och val av meny. Ostron el. inte ostron som förrätt t.ex.

    Nu är man förstås inte lika priskänslig om man är nere på en veckas resa som när turnerar runt i 5 månader. Räckte redden till för att ta ner storen på skyddat vatten istället för ute i "grov havssjö" ?

    SvaraRadera
  2. MEN mest prisvärt var ölen i Rönne. På väg ner till båten efter en liten runda på stan så hörde jag ett väldigt liv inne på en pub. Tänkte att där verkar det vara kul å en liten Hof till pallar jag innan gonatt. Dessutom har dom gratis WIFI... Kommer in och beställer. Ska betala då bartjejen säger att det är GRATIS ! "Klockan har ringt!"

    Jag fattar ingenting , men sätter mig utan protester vid ett bord med min gratisöl. Har bara hunnit dricka halvvägs när en kille ringer i skeppsklockan över bardisken. Tjejen kommer med ännu en Hof till mitt bord å undrar om jag vill ha en till. Vore oartigt att säga nej när någon bjuder så jag tackar ja igen. Tredje gången ursäktar jag mig dock med att jag måste upp å arbeta tidigt imorrn.. Inte helt osant iaf. Frågar Bornholmskillen som bjudit om han vunnit på Lotto el. tips? "Nä jag tycker bara det är roligt att bjuda hela puben ibland." Frågar bartjejen när jag går om det är vanligt att någon bjuder laget runt, kända likväl som okända? --- Ja den här mannen är ofta inne å bjuder laget runt.... Han har för mycket pengar..."

    Trevligt initiativ när folk med för mycket pengar skänker en del till pubens fattiga drinkare. Puben var inte precis nåt lyxställe typ Spy bar el. Sture Compagniet utan verkade samla en del av Rönnes seriösa drinkare å rökare i olika åldrar.

    Lustigt förresten att rökarna röker obekymrat på alla barer och pubar i Rönne. Det är man inte van med någonstans numera.. Få se hur det är i Kina.. Två äldre damer hejar glatt när jag går.

    Sen var äv. Janne med om ett gratisglas i Schevingens yachtklubb när en kille drog i fram å back i en gammal fartygstelegraf. Varför är man aldrig med om något liknande i Sverige? Är vi en samling snåljåpar??

    SvaraRadera
  3. Du har väl avnjutit både Cider och Calvados ? Tänk på att dom ädla dryckerna inte finns på alla ställen i Frankrike, konstigt nog. På vissa platser t.ex. Korsika har dom aldrig hört talas om Calvados. Nu är du i rätt distrikt! Äppeldryck är nyttigt!

    SvaraRadera
  4. Det ser dystert ut i Cherbourg

    SvaraRadera
  5. Såg du några Paraplyer i Cherbourg ?

    SvaraRadera
  6. Carrefour är bäst där har vi handlat många gånger .
    Alla har samma lokalplanering så har man handlat en gång så hittar man lärt sig var varorna finns !

    SvaraRadera