måndag 29 juni 2015

La Rochelle, 26 - 29 juni

Fredag 26 juni gick jag över ett återigen vindstilla Biscaya till La Rochelle. Rochelle lär vara Europas största hamn för fritidsbåtar. Marinan, som jag ligger i, ett par km från centrum, rymmer 10000 båtar. Gästhamnen kan ta emot 300 båtar. Inne i centrum ligger ytterligare tre mindre hamnar för fritidsbåtar. Någon rekommenderade den här hamnen därför att de tyckte att biltrafiken vid de inre hamnarna är störande. Om någon funderar på att segla hit, rekommenderar jag de inre hamnarna. När jag cyklat runt där, tycker jag inte att trafiken var speciellt störande.

Det finns naturligtvis all tänkbar båtservice här och det är full aktivitet med båtupptagningar och sjösättningar. Jag nöjde mig med att köpa ett solskydd till båten. Det börjar bli för varmt att sitta i solen och det skall bli ännu varmare.

Efter att ha betalat hamnavgift (600 kr för tre dagar) cyklade jag runt i centrum. Det var marknadsdag med massor av stånd med frestande matvaror. Jag köpte en halv grillad kyckling, inte särskilt fantasifullt, det erkänner jag. La Rochelle verkar vara ett lockande semestermål. Här finns sandstränder, ett vackert centrum med gamla byggnader, massor av restauranger och muséer. Själv har jag besökt Musée Maritime.

Klicka här för att läsa mer om La Rochelle.

Solskydd för 1400 kr
Hur skall det här gå?
Dagarna rinner iväg. Mycket tid går åt för att hålla sig vid liv. Morgonen börjar med grötfrukost, sedan en cykeltur till bageriet och inköp av en baguette. Ja, så är det dags för kaffe med baguette och sedan vidtar kanske reparationer och underhåll. Saltet på båten skall spolas av, vatten skall fyllas i tankarna. Oljan i motorn skall kontrolleras och vid behov fyllas på. Senaste reparationen gällde återigen rev 2. Två linor låg i kors. Egenlagad lunch tar ett par timmar med efterrätt och kaffe med kaka. Någon timma per dag kan bli över för att läsa böcker. Senaste två böckerna handlade om att klättra upp på toppen av Mount Everest. Den sporten kan jag avstå från. Det är inte ens vackert. 1996 dog 12 personer och ett antal blev svårt sjuka eller skadade.

Det börjar nu bli dags att vända hemöver. Jag har seglat 1600 nm sedan jag lämnade Nynäshamn, vilket stämmer bra med planen. Idag går jag 10 nm till Ile De Ré.




2 kommentarer:

  1. Kul! Sitter här i Ängsjö friluftsgård på min vanliga cykellunken å tittar på Marine traffic hur precis du tar dig in genom hamnpirarna som jag har som bakgrund till Camus Ile de Ré cognac.

    SvaraRadera