söndag 14 juni 2015

Roscoff, 13 - 14 juni

Start redan 05:45 från Lezardrieux mot Roscoff, 41 nm, för att utnyttjas medströmmen, vilken som vanligt pågår i 6 timmar. Vinden var lagom, 5 - 7 m/s, men rätt emot så det blev några krysslag. Vackert, soligt väder, men svalt. För första gången sedan starten i maj, var havet stilla. Dessutom seglar man nästan i en skärgård och det var snudd på frånlandsvind.

Ännu en vacker kyrka
Rosscoff är, som de andra städerna i Bretagne, som jag har besökt, väldigt trivsam med lagom stora, gamla stenhus, trånga gränder, vacker kyrka, många restauranger med uteserveringar, lite för många bilar och turister, väldigt många vackra blomrabatter och med utsikt mot ett blågrönt hav med klippöar. Utanför staden hittar man vita sandstränder.

Gästhamnen verkar vara nybyggd och ligger en bit utanför staden. Den ät stor och det gör att det blir långt till toaletter och duschar. Ingen har protesterat när jag har cyklat på bryggorna. Avgiften är 270 kr inklusive allt. När tidvattnet är på väg in får man passa sig. Det blir väldigt strömt.

14 grader i havet
Renoveringsobjekt, troligen till salu

Till Malla

5 kommentarer:

  1. Ser härligt ut! Vad kostar slottet? Kunde nog göras hemtrevligt.. Ser att du just kommit runt första udden innaför ile D´Oussant. Grattis! Nu har du den ökända skeppskyrkogården Pointe du Raz framför dig. Segla lugnt OCH NJUT!

    SvaraRadera
  2. Kyrkan liknar inget annat jag sett. Förmodligen inget Carrefour men bageri och charkuteri saknas aldrig ?

    SvaraRadera
  3. Mitt första inlägg från min Z4. Låg dimman kvar i morse? Nytt försök imorgon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dimma hela fm. Nytt försök imorgon. Jag ligger långsidesförtöjd (svar på tidigare fråga från S-G) och idag har jag köpt en flaska Calvados och testa. Den var njutbar, som en sommarmorgon när man går barfota i daggvått gräs och plockar smultron.

      Radera